Penjara Mati by Riduan Judin | Novel thriller yang cukup plot twist dan manipulated tapi novel yang bagus dan jalan cerita yang bagus.


Hidup Dengan Percaya, Bukan Hanya Melihat



Tajuk : Penjara Mati

Penulis : Riduan Judin

Bil. mukasurat : 592

Terbitan : Karangkraf


Sinopsis Novel Penjara Mati by Riduan Judin

 

PEMBUNUHAN Datuk Haris menjadi satu tanda tanya. Satu-satunya wajah yang berjaya dirakam melalui kamera litar tertutup ialah wajah Malik, sekali gus membuatkan lelaki itu diburu polis. Dia nekad membawa diri pulang semula ke tanah kelahirannya, Sabah.


Mahairah – Gadis kelahiran Tambunan yang terbuka hijab mata. Sering kali melihat manusia primitif yang berjalan berbondong-bondong dan dihantui semangat yang maha ghaib. Misteri itu lebih tragis apabila dia kerap kali pengsan. Apabila tersedar, dunianya sudah berubah.


Pertemuan Malik dan Mahairah menggamit memori lama. Akibat hijab mata Mahairah yang terbuka, dia dan Malik terdampar di dunia yang tidak pernah terfikir dek minda. Mustahil ada jalan keluar! Untuk hidup di situ, mereka harus mati!


“Ini tempat orang yang sudah mati. Yang masih hidup tidak boleh berada di sini!” – Manusia Primitif.


‘Topeng’ merupakan cara terbaik menyembunyikan kejahatan. Jangan sesekali tertipu.


Ulasan


Keseluruhan jalan cerita yagn cukup menarik walau ada sedikit kesilapan pada nama watak dalam novel. Novel blagus  deng plot serta jalan cerita yang sangat memanipulasi.


Cukup menarik bila ada beberapa dialek Sabah digunakan 


Ending yang cukup mengejutkan dan twisted. Sangkaan ending tidak seperti yang dijangkakan dan memang satu kejutan dari penulis buat pembaca.


Jadi, kalau nampak novel Riduan Judin yang lain, boleh la consider untuk baca lagi.